20-vuotisjuhlaristeily 18.8.2012

Päijät-Hämeen keliakiayhdistys perustettiin 25.1.1992 ja se rekisteröitiin 13.5.1992. Suomen Keliakiayhdistys ry oli muuttumassa liitoksi ja hanketta varten tarvittiin jäsenyhdistyksiä, joiden jäseniä alueet keliaakikot olisivat. Päijät-Hämeen keliakiayhdistys ry:n perustamiskirjaa oli Päijät-Hämeen keskussairaalan uudessa auditoriossa allekirjoittamassa 25 jäsentä. Ensimmäisen johtokunnan jäsenet olivat Kristiina Paloniitty (pj.), Mirja Sallmén, Jorma Ahonen (varapj.), Tarja Koponen (sihteeri), Pirkko Lomperi (rahastonhoitaja), Marja Puhakainen ja Esko Ampuja. Varajäseninä toimivat Annikka Wahlsten, Veijo Laitinen ja Simo Sihvola. Seuraava kokous pidettiin helmikuussa Green Food -kasvisravintolassa. Ensimmäisen vuoden aikana tehtiin päätös yhteistyöstä Lahden Invakeskuksen kanssa, jossa yhdistys toimii edelleen. Yhdistyksen toiminta rahoitettiin jäsenmaksupalautuksilla sekä myyjäis- ja arpajaistuotoilla. Ensimmäisen vuoden tuotot olivat 4611 markkaa ja kulut 2426 markkaa. Ensimmäisen vuoden tuloslaskelma oli siis jo selvästi positiivinen.

Kaksikymmentä vuotta sitten alueellamme oli noin 200 keliaakikkoa, nyt meitä on reilut 700. Toimintamme tuotot ja kulut ovat kasvaneet vähintään samassa suhteessa.

Tänä vuonna meillä onkin 20-vuotisjuhlavuosi, jota juhlistimme lauantaina 18.8. risteilemällä m/s Suomettarella. Laiva vei 50 juhlavierasta Lahden satamasta Vesijärven halki Vääksyn kanavalle ja pienelle pyrähdykselle Päijänteen puolelle. Sää ei olisi voinut olla kauniimpi ja lämpimämpi, säidenkin herra oli selvästi juhlamme puolella.

Puheenjohtaja Satu Karonen toivotti vieraat tervetulleiksi ja maljoja kilisteltiin. Omat Pojat Erkki Rantamäen johdolla esittivät juhlaan sopivia järviaiheisia kotimaisia sävelmiä. Eija Lindberg, Länsi-Suomen aluevastaava Keliakialiitosta, ojensi kaksi hopeista ja seitsemän pronssista ansiomerkkiä. Hopeiset ansiomerkit saivat Marja Kauhanen ja Annikka Wahlsten. Pronssiset ansiomerkit ojennettiin Ritva Flinkille, Irja Maholle, Seija Natrille, Sylvi Nurmelalle, Ritva Pekolle ja Erkki Rantamäelle. Ulla Hällström-Virtanen ei päässyt paikalle. Lämpimät onnittelut ansiomerkkien saajille ja kaikille erityinen kiitos yhdistyksen eteen vuosien mittaan tekemästänne arvokkaasta ja pyyteettömästä työstä!

M/s Suomettaren keittiö oli loihtinut gluteenittoman noutopöydän, jonka antimia maistellessa matka taittui joutuisasti. Vatsa tuli täyteen jo alkupaloista. Iloinen puheensorina täytti laivan alakannen, kun tutut tapasivat toisiaan. Tällaiset päivät ovat omiaan lujittamaan keliakiayhdistyksen ja jäsentemme yhteistyötä. Kiitos kaikille mukanaolleille!

Juhlavieraita.
Omat Pojat viihdyttivät korkeatasoisella mieskvartetillaan ja hanuristillaan järviaiheisten laulujen kera.
Ihanat naiset kannella Vääksyn kanavassa. Edessä Eija Lindberg, Länsi-Suomen aluevastaava Keliakialiitosta, yhdistyksen hallituksen jäsenet Erja Nokelainen ja Saija Westerlund sekä taimpana Arja Auvinen.
Ansiomerkkien saajat. Istumassa Ritva Pekko, eturivissä vasemmalta Annikka Wahlsten, Irja Maho ja Seija Natri. Takarivissä Ritva Flink, Marja Kauhanen, Sylvi Nurmela ja Erkki Rantamäki.